Skolevægring

Vi tror på, at alle skal have lige mulighed for uddannelse og beskæftigelse – også selvom det kræver lidt ekstra fra os. Vi tilbyder specialiserede indsatser med fokus på det enkelte barn og unges behov. Vi arbejder målrettet på at genetablere barnets eller den unges tilknytning til skolesektoren.

Skolefravær i de danske skoler er foruroligende højt. Skoler, forældre og elever føler sig magtesløse, og der er mere end nogensinde brug for et fokus på, hvilke komplekse problemstillinger og udfordringer der gør sig gældende i forhold til skolefravær og skolevægring.

Det er ingen enkelt sag at hjælpe børn, som ikke kan gå i skole, for der er tale om komplekse dynamiske problematikker, som er indlejret i og flettet ind i børns hverdagsliv, skoleliv, familieliv og ikke mindst børnenes indre liv.

Hos Overgang fokusere vi på vigtigheden af at skabe succesoplevelser for børn, som ikke nødvendigvis er knyttet til faglige præstationer, men som kan hjælpe dem med at opbygge trivsel og selvtillid.

Vi mener at succesoplevelser kan opnås gennem aktiviteter, der taler til barnets styrker og interesser, uanset om det er sport, musik, kreativitet eller sociale interaktioner.

Disse oplevelser kan være afgørende for, at barnet får mod på at trives i skolemiljøet, da selvtilliden fra én succesfuld oplevelse ofte kan overføres til andre områder af livet, inklusiv skole.

Her er nogle konkrete måder vi støtter barnets succesoplevelser og trivsel på:

    1. Støtter barnets interesser: Vi udforsker barnets naturlige talenter og interesser. Det kan være, at de er gode til noget, der ikke nødvendigvis bliver belønnet i skolen, såsom kunst, sport eller sociale færdigheder.
    2. Positiv feedback: Vi giver anerkendelse og ros for de ting, barnet klarer godt, uanset om det er i eller uden for skolen. Dette styrker selvtilliden og skabe motivation.
    3. Laver målbare mål: Vi skaber små, opnåelige mål for barnet, så de kan opleve at lykkes. Små sejre kan være lige så vigtige som store.
    4. Fællesskab og relationer: Vi hjælper barnet med at opbygge gode relationer til andre børn. At føle sig accepteret og værdsat af andre kan bidrage væsentligt til barnets trivsel.
    5. Alternativ læring: Skolen er ikke den eneste kilde til læring. At lære nye færdigheder uden for det akademiske miljø kan give barnet følelsen af at være kompetent, hvilket kan føre til større trivsel i skolen.

Hos overgang tror vi på at skabe plads til, at børn kan udforske deres styrker og opnå succes.

Kontakt

Overgang er et Børne – Og Ungehjem i Næstved, godkendt af Socialtilsyn Øst, dedikeret til at støtte unge mellem 12 og 17 år, som har oplevet omsorgssvigt.

Vi er stolte af vores moderne faciliteter, som er designet til at give de bedste betingelser for trivsel og udvikling.

Kontakt os