Om os - hvem er vi

Hos Børne- og Ungehjemmet Overgang tilbyder vi et nærværende og roligt opvækstmiljø for børn og unge, der har brug for støtte og tryghed. Vores team består af dedikerede omsorgspersoner med mange års erfaring og et solidt fundament i specialpædagogikken. Vi brænder for at gøre en positiv forskel, og vi arbejder med dedikation for at skabe en stabil og varm base, hvor de unge kan udvikle sig, få støtte og finde deres vej i livet.

Det pædagogiske personale

Personalet hos overgang kendetegnes for at være mangfoldig og forskelligartet. Sammen formulerer vi fælles mål samt sikrer det nødvendige niveau af fælles viden og fælles sprog gennem vidensdeling og – læring. Her er højt til loftet, høj indflydelsesgrad og en flad organisk struktur.

Stifter og Indehaver af Overgang

Jeg har over 12 års erfaring med børn og unge i udsatte positioner. Jeg er uddannet skolelærer med speciale i special pædagogik og har efteruddannet mig som inklusionsvejleder. Jeg har en bred erfaring med en baggrund som DSA- lærer og AKT- lærer.
Mine styrker ligger i at kombinere mine pædagogiske og menneskelige kompetencer til at støtte børn og unge i at nå deres fulde potentiale – både fagligt og personligt. Mit arbejde har altid været præget af empati, struktur og en tro på, at alle børn kan udvikle sig, når de mødes med forståelse og de rette rammer.

På skoleområdet har jeg erfaret, at mange multietniske familier bestræber sig på at forstå og tilpasse sig samfundets krav, men desværre mangler de ofte den nødvendige støtte. Dette kan føre til, at indsatsen går tabt og en kløft opstår mellem fagpersoner og familier. Denne kløft gør det svært at opnå et godt samarbejde – især når det drejer sig om børn eller unge. Derfor har det gennem årene været afgørende for mig at påtage mig rollen som brobygger mellem fagpersoner og familier i udsatte positioner. Mit mål er at skabe forståelse og styrke samarbejdet, så indsatsen gavner både børnene og deres familier.

I mit arbejdsliv har jeg mødt mange multietniske unge og deres familier, der har kæmpet med at finde deres plads i samfundet på grund af kulturelle forskelle og sprogbarrierer. Dette har været et hjerteanliggende for mig i mange år, da jeg selv er vokset op i et multietnisk hjem og derfor har en dyb forståelse for de udfordringer, man kan stå overfor. Jeg har indsigt i den komplekse proces med at navigere mellem forskellige kulturer og samtidig forsøge at skabe en meningsfuld tilhørsforhold i samfundet. Det har givet mig en autentisk forståelse for, hvordan både børn og deres familier kan føle sig marginaliserede, selv når de forsøger at navigere i samfundets normer og værdier. Derudover har jeg en særlig interesse og kompetencer indenfor skolevægring, med en baggrund som skolelærer.

Professionelle kompetencer

Med en baggrund som både DSA-lærer og AKT-lærer har jeg opbygget en bred palet af kompetencer inden for undervisning og relations arbejde med børn og unge i udsatte positioner.
Jeg har mange års erfaring med at skabe trygge, inkluderende læringsmiljøer og understøtte trivsel for børn og unge med forskellige behov og baggrunde.
Som DSA-lærer (Dansk som andetsprog) har jeg specialiseret mig i:
At styrke sproglig udvikling hos tosprogede elever gennem målrettet og differentieret undervisning.
At bygge bro mellem elevernes kulturelle baggrunde og det danske skolesystem.
At tilrettelægge læringsforløb, der motiverer og skaber mening for eleverne. 

Som AKT-lærer (Adfærd, Kontakt og Trivsel) har jeg arbejdet med:

  • Forebyggelse og håndtering af udfordrende adfærd i klassefællesskabet.
  • At skabe stærke relationer og positive fællesskaber.
  • At vejlede kollegaer i konflikthåndtering og inklusionsstrategier.
  • Efteruddannelse som kognitiv mentor
  • Efteruddannelse i konflikthåndtering
  • Efter uddannelse som vejleder inden for ADHD og autisme
  • Efteruddannelse i Skolefravær/skolevægring
  • Efteruddannelse i Mentalisering og bevægelse med sårbare og udsatte unge
  • Efteruddannelse i Mentalisering og ledelse
  • Efteruddannelse i Angst og mentalisering

Kontakt Mariam60605465

Tryghed, støtte og vejledning

Vores arbejde er baseret på en holistisk tilgang, der ikke blot fokuserer på den umiddelbare omsorg, men også på at fremme hver ungs personlige udvikling og uddannelsesmæssige fremskridt.

Hvad skiller os ud fra de andre?

Det der skiller os ud, er at vi er et aktivitetsbaseret sted. Vi tilbyder de unge en række aktiviteter som; BMX, Pumptrack, Dirtjump, Parkour, Motorcross, Free running, Jagttegn, Drone flyvning, Urban styles (Funk, Waacking, Hip Hop, Moderne Dansk, Klatring, Jernklub, Kampsport, Fodbold og meget mere.

Et sted hvor unge med omsorgssvigt kan finde tryghed og støtte

Hos Overgang i Næstved tilbyder vi et omsorgsfuldt miljø for unge, der har brug for ekstra støtte. Vores team af faguddannede specialister arbejder tæt med hver ung for at sikre personlig og uddannelsesmæssig vækst.

Gennem individuelt tilpassede programmer og stærkt fokus på både psykisk og fysisk sundhed, stræber vi efter at styrke de unges selvværd og uafhængighed, så de er rustet til at møde voksenlivets udfordringer.

Kontakt

Overgang er et Børne – Og Ungehjem i Næstved, godkendt af Socialtilsyn Øst, dedikeret til at støtte unge mellem 12 og 17 år, som har oplevet omsorgssvigt.

Vi er stolte af vores moderne faciliteter, som er designet til at give de bedste betingelser for trivsel og udvikling.

Kontakt os