Gennem mentalisering, en anerkendende tilgang og afstemt pædagogik møder vi barnet og den unge, hvor han/hun/de er, da vi tror på, at et møde i øjenhøjde er den eneste vej frem. Vi arbejder i høj grad relations pædagogisk, hvilket for os indebærer, at vi hele tiden positionerer os på en måde, der giver mening for den unge netop nu.
Hos Overgang benytter vi af LA2-metoden, fordi den bygger på et etisk og humanistisk menneskesyn, der sætter barnet i centrum. For os er det afgørende, at vi ser problemet som noget uden for barnet – ikke som en del af barnet selv.
Vi anvender denne metode, fordi den giver os redskaber til at støtte børn med forskellige udfordringer til at bevare ro og en følelse af tryghed i både handlinger og ord. Ved at anvende klare og enkle instruktioner mindsker vi forvirring og frustrationer, hvilket skaber en mere harmonisk hverdag.
Vores specialisering i LA2-metoden gør os til eksperter i at skabe rolige og forudsigelige miljøer, hvilket er særligt vigtigt for unge med omsorgssvigt eller adfærdsvanskeligheder.
Vi arbejder proaktivt med at reducere stress og konflikter, hvilket resulterer i en mere stabil og tryg hverdag for beboerne LA2 er en empatisk, ikke-konfronterende tilgang, der fokuserer på fredelige løsninger og støtter den unges selvkontrol. Denne grundlæggende faglige tilgang skaber en positiv atmosfære.
Sidst men ikke mindst arbejder vi naturligvis med intensiv ADL- træning, hvor vi lærer børn og unge hjælp til selvhjælp. Målet er at de skal kunne stå på egne ben, når de forlader os og skal være i gang med at en uddannelse eller arbejde.
